Artikelen 11 - 20 van 20 in de rubriek Mens en SamenlevingMens en Samenleving
Bijna iedereen is aan het begin van een relatie optimistisch en enthousiast. Na verloop van tijd kunnen er echter patronen in de relatie sluipen waar de partners niet gelukkig mee zijn. Tijdens een ge…
Man en vrouw, 04-03-2009
Feedback geven en ontvangen, we doen het allemaal, dagelijks zelfs. Jammer genoeg wordt feedback vaak geïnterpreteerd als kritiek. Kritiek krijgen betekent dat je iets verkeerd, of niet goed genoeg he…
Communicatie, 05-10-2008
De meeste mensen vinden het niet leuk om te horen dat ze iets verkeerd, of niet goed genoeg gedaan hebben. Het voelt al snel als een persoonlijke aanval, terwijl het misschien niet zo bedoeld is. Hoe…
Communicatie, 05-10-2008
Het stellen van vragen is een essentieel onderdeel van een goed gesprek. Door vragen te stellen laat je zien dat je luistert, en je stimuleert de ander om meer te vertellen. Welke vragen zijn het mees…
Communicatie, 30-09-2008
Bij het woord ruzie denken we in de regel niet aan iets positiefs. Conflicten zijn vervelend, brengen spanning en frustratie mee, en drukken ons met de neus op onze tekortkomingen. Toch kan ruzie make…
Communicatie, 05-03-2009
Voor het voeren van een professioneel gesprek is het belangrijk dat je een aantal gesprekstechnieken goed beheerst. Luisteren, actief luisteren en het stellen van vragen zijn bekende gesprekstechnieke…
Communicatie, 30-09-2008
Overal waar mensen met elkaar te maken hebben ontstaan meningsverschillen. Maar hoe ga je daar goed mee om? Veel mensen zijn geneigd om “de goede vrede te bewaren”, ze houden niet van ruzie maken en g…
Communicatie, 26-09-2008
In Nederland leeft 15% van de schoolgaande jeugd onder de armoedegrens. Dat zijn 400.000 - 600.000 kinderen, of anders gezegd: 4 tot 6 kinderen per klas. Het gaat hier om kinderen van wie de ouders mo…
Regelingen, 06-02-2009
Er bestaan veel verschillende soorten vragen. We kennen open vragen en gesloten vragen, maar ook daarbinnen zijn veel verschillen. Wat voor vraag je stelt is afhankelijk van je doel. Denk van te voren…
Communicatie, 20-10-2008
De Roos van Leary is een model dat in kaart brengt wat mensen met hun communicatie weergeven en hoe mensen op elkaar reageren. Mensen reageren vaak volgens een vast patroon. Bepaald gedrag roept een b…
Communicatie, 19-02-2009